Nepochopení (mezi národy)

Vždycky jsem se snažila (více či méně úspěšně) své děti vést k pravdomluvnosti. Někdy se ovšem dobrý úmysl může změnit v nevýhodu…

Včera, když jsem čekala na Ofélii před školkou, mě odchytnul Janýskův učitel tělocviku. Mně je ten člověk vyloženě sympatický, na první pohled takový pohodář s dlouhými vlasy, lehce prošedivělými, vždycky se přátelsky zdravíme a tykáme si, aniž bychom se nějak více znali.

Děti ovšem tělocvikáře nemají rády. Tvrdí, že na ně křičí a že je nutí neustále driblovat a hrát míčové hry, které je nebaví. Pak prý je nechá hrát, odejde si na počítač a když se vrátí, seřve ty, na které ostatní děti něco žalují.

(Pravdou je, že na dvorku 5×6 metrů, kde jsou dlažební kostky a jeden kruh místo basketbalového koše, se nic moc dělat fakt nedá.)

Učitel mě přátelsky pozdravil a povídá:“Chtěl jsem ti jen říct, že Jannis je poslední dobou pěkný drzoun a zdá se mi, že ten jeho kamarád, ten malý Angličan Johny, ho svádí na špatnou cestu.“

„Aha?“ Podivila jsem se. „A copak provádí?“ Učitel pokračuje:“Tuhle s Johnym tady pobíhali naprosto bez zájmu, že už mě fakt vytočili, tak říkám Jannisovi- tebe ten basketbal nebaví?- A víš, co mi odpověděl? Že ne. Tak se ho ptám, jestli chce teda radši odejít do své třídy a víš co mi řekl? Že jo. Tak jsem ho poslal do třídy a v tu chvíli se mě zeptal Johny, jestli může jít taky. Tak odešli oba dva…“

Pořád jsem nějak nechápala, co se tedy vlastně stalo. Učitel říká:“Prostě se chová ironicky, chápeš?“ Nechápala jsem. „A nemyslíš, že když se ho ptáš na něco, tak to třeba nemyslí ironicky, ale po pravdě ti odpovídá, jak to cítí?“ Snažím se pochopit Janýskovo chování. „Prostě když se ho ptáš, zda ho to baví, tak ti upřímně říká, že ne a když mu nabídneš odchod do třídy, tak se opravdu raduje? Podle mě za tím není vůbec žádná ironie. Tak mu nedávej na vybranou, jestli se mu to líbí nebo ne a prostě hrát bude a je to… Já s nim doma promluvím, nebo bychom se mohli sejít ve třech a vyříkat si, co tě štve.“ Navrhla jsem alespoň nějaké řešení.

Učitel se dlouze zamyslel:“Ne, ne, nic mu neříkej. Já si ho zvládnu sám. Já jsem k těmhle cizincům víc shovívavý než k Řekům, protože si říkám, že mají třeba jinou mentalitu a výchovu. Ale neboj, já už zvládnul tolik dětí, včetně těch malých Albánců, že tady mě nemůže něco jen tak zaskočit…“ Pokrčila jsem rameny a řekla, že až bude chtít, ráda se zúčastním vážnějšího pohovoru.

Doma mi Janýsek hlásil, že mu nejde basket a že se ho učitel ptal, jestli ho to baví. Když řekl, že ne, tak ho prý poslal do třídy. Janýsek byl nadšený, nemusel hrát basket a udělal si všechny úkoly. Akorát kamarád Johny mu to zazáviděl, tak se dovolil, jestli smí jít taky a prý mohl…

A já pořád hledám tu ironii a nějak nemůžu na nic přijít. V hloubi duše jsem si vědoma, že Janýska vedu k samostatnému myšlení, které se prostě někde musí projevit. Ale pořád, ať dumám, jak dumám, na tom nemůžu najít nic špatného.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ach ta školka/škola. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

25 reakcí na Nepochopení (mezi národy)

  1. Mod. napsal:

    Pro učitele jsou pohodlnější stádní typy, ale některé děti prostě stádní typy nejsou a to je problém pro učitele, kteří nejsou schopni pro děti vytvořit program, který by je bavil. Janýsek má prostě jinou mentalitu, ale nevím jestli je to típ, že je cizinec:-))

  2. kiwi napsal:

    Včera jsem na kole dojela lidi roztažené přes celou cestu, tak jsem je požádala jestli mě pustí. A paní mi vynadala, že mě skoro neslyšeli, že jsem měla zvonit nebo volat… Nevzala můj argument že reagovali hned, tak proč na ně pořvávat, stačilo normálně lidsky poprosit. Prý mám volat pozor nebo zvonit. Tak jsem si na kolo namontovala gumové "řvadlo" (zvonek je kaput a žila jsem bez něj spokojeně, no nic) a přestanu lidi slušně žádat. Jeli-li v Čechách ironií slušná prosba, proč by v Řecku nemohla být braná za ironii nechuť k míčovým hrám?Děkuji že jsem si mohla vylít srdce.

  3. gugu napsal:

    Recke deti jsou vedeny k vycuranosti. A to dost…ty nase jsou proti nim nevinne..Takze to je ten problem…neprekvapuje me to vubec

  4. Ostrovanka napsal:

    mod: taky to tak vidim. skoda, ucitel se mi zdal fakt dost prima. ale ja k nemu na telocvik nemusim/nemuzu:)
    kiwi: neni zac. vylej si kdykoliv. proto si pisu blog…
    gugu: myslis? mozna k vetsi diplomacii, na ktere budeme muset taky zapracovat, zda se…

  5. mixy napsal:

    🙂 Mne to docela pobavilo, hlavne ta čast, jak ten učitel nemohl ustat skutečnost, že nekoho JEHO predmet muže nebavit.. určite takovy neni jenom on. Zaujalo mne ale spiše to, že ho poslal do tridy, u nas je to na zakladce nepripustne, dite musi byt pod stalym dozorem – jsi za nej prece odpovedny. Ale Recko je Recko, pockej az ho nebude bavit porbirani reckeho posvstani, to bude urcite tim, že je Rek je napul:))) Hodne zdaru u školnich "radovanek"!

  6. gugu napsal:

    Vsak diplomacie neni urcity druh vycuranosti?

  7. gugu napsal:

    Jo, jeste jsem chtela rict, ze dite by do urciteho veku melo byt neposkvrnene pretvarkou…vycuranosti ci diplomacii…to je jedno jak tomu rikame my velci…ne nadarmo se rika "apo xazo kai apo paidi tha matheis thn alhthia" (jenom od blbeho a od decka se dozvis pravdu) 🙂

  8. Ostrovanka napsal:

    mixy: ja spis myslim, z ebyl tak sokovan uprimnou odpovedi, ze to bral jako nehoraznou drzost…
    gugu: do urciteho veku asi jo, ale kdyz zacina doplacet na svoji uprimnost a bezelstnost, je asi treba ho naucit, ze pravda se muze rict i diplomaticky, chapes, co myslim??

  9. simka napsal:

    tiše závidím pokud Janýska nebaví jenom basket. Můj syn by mohl rovnou zůstat doma. Tvoje výchovné metody jsou učebnicové, ale občas se mohou zvrtnout – kamarádky syn se takhle "upřímně" zeptal v první třídě učitelky jestli má vnoučata, čímž neodhadl věkovou kategorii, a až do třetí třídy měl "peklíčko".

  10. Ostrovanka napsal:

    simka: nemusis zavidet, protoze janyska nebavi mnohem vic veci, ale to nikoho nezajima, ptal se ho pouze telocvikar:)))

  11. Čerf napsal:

    Tohle možná nebude úplně typicky řecká vlastnost. I jinde je dost kantorů, kteří mají problém unést upřímnou odpověď, která se jim zrovna nehodí do krámu.

  12. princezna napsal:

    Já bych to neřešila, děti jsou bezelstné a taktiku dospělích nechápou. Hlavně že jim chutná a jsou zdraví.

  13. buteo napsal:

    Hlas pro princeznu
    V první třídě gymplu na pololetí mi chtěla dát tělomrskčka z těláku za 3, protože jsem při přezkoušení neudělal výmyk a měl jsem spousty omluvených hodin. Vyřešil otec doporučením neinformované soužce zajít někdy na basket a volejbal mezi gymly kraje. A bylo, už jsem nemusel dělat ani kotrmelce. Ty přišly sami až v dospělosti. Vždy po nějakém jsem vyrazil na svatební cestu k teplému moři. Pájo, divíš se mi, že miluji Nord See?

  14. buteo napsal:

    gymly = gymnázia

  15. šarik napsal:

    To je sranda…Spolužačka mé sestry na gymplu ještě před maturitou měla státní zkoušku z angličtiny. Její profesorka ji těsně před maturou chtěla nechat z onoho předmětu propadnout. Ale to bylo za totáče. Dnes by se něco takového URČITÉ nemohlo stát.

  16. Hana napsal:

    Zdravím Vás všechny. Jsem – učitelka. Tomu postoji učitele se říká – "vyhoření". Stává se nám, lidem, co pracujeme(nejen) s malými lidmi, že někdy bereme jako schválnost (ironii) to, co ironií není. Janýskovi jste správně vysvětlila, že nic neudělal špatně, problém vidím v tom, že učitel zřejmě chybu nepřizná, neboť si není vědom toho, špatně ohodnotil reakce svého žáka. Snad by pomohlo, kdyby za ním zašel Váš muž a vysvětlil mu to. Muži lépe reagují na muže, pokud jde o obhajobu syna. Jinak – nedorozumění vznikají pořád a všude a nezáleží na tom, v jaké je to zemi, mezi jakými lidmi to je – jde v podstatě o to, nějak se domluvit a ne se vzájemně zlikvidovat. A ještě něco – my, učitelé, někdy děti "postaršujeme" – jak jsme pořád s nimi, bereme je jako by už měli naši úroveň uvažování, a neuvědomíme si, že děti Janýskova věku ironie nejsou schopny, a že to nebyla od Vašeho syna drzost, ale upřímnost. co ho vedlo k tomu, aby odpověděl, jak odpověděl – to je vzkaz pro učitele Tv od Hany z jihu Moravy

  17. Ostrovanka napsal:

    cerf: presne!
    princezna: souhlasim…
    buteo: nedivim, jedu priste s tebou.napis termin!!
    sarik: hm:( jasne, to neni dano zemi, ale konkretnimi lidmi. vzdyt ja si taky nestezuju na reckeho ucitele, ale na ucitele…
    hana: mila hano, diky moc! ja to vidim podobne, akorat misto muze posilam janyska a rikam mu, ze si po vyucovani ma s ucitelem vyridit vsechny nejanosti. neshazovat pred tridou, ale z oci do oci jako chlap. tak uvidime….

  18. bubo napsal:

    Ciao Pavlo, ja bych byla spise nastvana, ze me prirovnava syna k Albancum. jsem tezce hrda Ceska a dovedu si uplne predstavit co citis. Tvuj kluk zacina asi pomalu prichazet do puberty a ma svou predstavu a svou hlavu co se mu libi a nebo nelibi a pokud je ucitel dobry, tak by mel akceptovat to co kluk chce i kdyz se mu to nelibi. Bohuzel mentalita ceska se vymyka mentalite recke a to co se libi nam se asi jim nelibi. Jo holt, to je udel smisenych manzelstvi. My to vydrzime, mame tvrdou vychovu, ale deti to budou muset rozchodit a nebo ignorovat. Pozdravuj Janise a Ofelii od Marcely z Moravy, ktera se nachazi natrvalo v Italii.

  19. buteo napsal:

    Ale v Tvé plné sezóně
    23.6. z Prahy, trajekt do Treleborgu v 00,00. Skagerak a Kategat, pak fjordy v Norsku, jeden splaz Jotungheim. Bergen, Oslo a z něj 1.7. let do Prahy. Jeden prstíček pravé nohy strčím do vod Golfského, zato budeme mít bílé noci, půlnoční slunce nee, tak na sever už zas nemusím. Vyfotím se s nějakou od Tebe hódně starší a ještě k tomu Norkou, to Ti trošku vynahradí, že jsi se mnou nejela. Hezký víkend

  20. Ostrovanka napsal:

    bubo: to prirovnani k albanskym detem mi vadi asi tak nejmin… zdravim do italie!!
    buteo: zamackavam slzu a preji, at se vylet vydari!!! a neboj, vyfot se klidne s o hodne mladsi norkou, ja nejsem zarliva:)

  21. buteo napsal:

    Ty myslíš,že v zemi, kde jsou tři lidi na km 2 a je tam víc sobů než žen, že se najde mladá Norka, co bude ochotna se fotit s o hódně starším Čecháčkem narozeném navíc na Slovensku a původu ugrofinského? Nemohla by to být třeba lední medvědice, ty prý nehledí na věk ani pohlaví. Obrázek pošlu.

  22. To bude asi tím, že na tom opravdu nic špatného není. Líbí se mi, jak si dokáže říct, co chce:-) Někdo musí občas vyučit i učitele. 🙂

  23. Manželka napsal:

    no co,nejen učitel by se měl ptát , jen když si je jist tím, že odpověď unese 🙂 . Janýsek je opravdu supernevinný, já "diplomacii" pozoruji už u pětiletých dětí tady v Česku… 😉

  24. bab. napsal:

    Rozčílil mne učitel, tak jsem se rozhodla, že taky napíšu .Píšu poprve a tak ani nevím, jestli se mi to podaří.Učitel se nemá ptát, jestli něco žáka baví, nebo ne. A když už se ho zeptá a žák odpoví, že ho něco nebaví, tak mu má v klidu vysvětlit, že v životě bude muset často dělat věci, které ho nebudou bavit a že je bude muset dělat a nebude moci od nich utéct. Ještě horší je to, že ho místo tělocviku poslal do třídy. To je naprosto nepedagogické. Možná si ani neuvědomuje, že se mu tím může ve třídě úplně zvrtnout kázeň.Přeji Janýskovi,aby zůstal pravdomluvný.

  25. Ostrovanka napsal:

    buteo;: urcite se najde, s tvym sarmem a vtipem o tom nepochybuji…
    zradlo do konika: ono to ma dve strany, sve vyhody i nevyhody:)
    manzelka: jo, to je presne pravda. at se nepta, kdyz nechce vedet odpoved…
    bab: s takovou genetickou vybavou z nej, babi, urcite bude prima clovek:))

Napsat komentář: princezna Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *