(Ne)výhody řecké základky

IMG_3670

Školy v Řecku na tom nejsou dobře, to je známá věc. Na jihu ostrova prý nemají dost učitelů, a tak děti na základní školu sice docházejí, ale většinu času běhají okolo školy, házejí po sobě to, co ve třídách zbylo a nikdo na ně nedohlíží. Učit se ještě nezačaly.

 

V některých školách sice učitelé jsou, ale často se ptám, zda by nebylo lepší, kdyby také chyběli. Ofélie třeba pravidelně dostávala křeče v břiše před hodinou tělocviku, protože mají za učitelku otřesnou tlustou babiznu, která na ně v horším případě ječí a strká do nich, v lepším si vybere pár svých oblíbenkyň, se kterými nacvičuje jakési taneční sestavy, zatímco všichni ostatní musejí spořádaně sedět a dívat se na ně. Teď už si má páťačka ale celkem zvykla, takže si bere na hodinu tělocviku knížku a čte si, aby se nenudila.

 

Nový učitel informatiky zase vyžaduje, aby děti znaly nazpamět definici modemu, ale počítač jim ještě ani jednou nezapnul. Když mi tohle Ofélie vyprávěla s brekem, že vůbec nerozumí větě: „Modem je zařízení pro převod mezi analogovým a digitálním signálem. Modem je zkratkové slovo z výrazu „modulátor demodulátor“. Modemy se používají především pro přenos digitálních dat pomocí analogové přenosové trasy. „ a tak je těžké se to naučit nazpaměť, upřímně jsem ji politovala a pomyslela si, že učitel je idiot a jestli bude takhle pokračovat, půjdu si na něj stěžovat do školy a vezmu to při jednom i s tělocvikářkou. Ofélii jsem řekla, ať se na to vykašle a řekne učiteli, kdyby po ní chtěl definici oddříkat, že není papoušek a ať jí raději ukáže, jak to zařízení vypadá a k čemu slouží.

 

Některé výpovědi Ofélie ale člověk musí brát s rezervou, protože děti vidí svět trošku jinak. Alespoň to jsem si myslela.

 

Když ale Ofélie přišla zničehonic domů a měla na každé ruce nalakované čtyři nehty na růžovo a jeden na bílo s modrými flitry, trochu mě to zarazilo. „Ty sis nalakovala nehty? A proč? A kde jsi vzala lak?“ vyptávala jsem se a pomalu se začala loučit s dětstvím mé malé roztomilé holčičky.

 

„My máme ve třídě jednu holku a její maminka má kadeřnictví s manikúrou a pedikúrou a ona si tam může brát, co chce. A protože je tlustá a trochu hloupá a nikdo se s ní nechce kamarádit, nosí holkám různé krémy a dneska nám všem nalakovala nehty, abychom se s ní kamarádily…“

 

Chtěla jsem začít Ofélii vysvětlovat…. vlastně ani nevím, co jsem jí chtěla vysvětlit. Určitě to byla nějaká morální poučka, takových sypu z rukávu desítky denně a moje děti jsou na ně už značně alergické. Jenže pak jsem všechno pochopila;

 

Ofélie mi totiž s nadšením začala vyprávět, že mají letos novou třídní učitelku, která je strašně krásná. Má nádherné černé vlasy, které se lesknou, a každý den jiné oblečení, ke kterému jí vždycky ladí lak na nehty. Ty má nalakované v různých barvách a na nich pak má nalepené malé překrásné ornamenty. „Aha… to je hrozně pracné,“ vysvětluju jí. „To by mě zajímalo, kdy má na takové věci čas. Ona nemá rodinu?“ Vyptávala jsem se.

 

„Ale má, mami. Jasně, že má. Ale ona si ty nehty lakuje vždycky při vyučování…,“ zasvětila mě má dcerka do toho tajemství. A já už jsem pochopila, že řecká škola je vlastně škola života – děti se musí naučit bránit dospělým, kteří se chovají jako magoři a využít jinak ztracený čas (hodina tělocviku), učí se, jak si vybírat jen důležité věci a nenechat se zmást falešnými představami, že jim k něčemu bude definice čehokoliv (hodina informatiky), a v hodinách dějepisu a zeměpisu se zase naučí, jak se oblékat, aby vše ladilo a lakovat si nehty. A všechno ostatní, co je bude zajímat, je stejně naučí Google, cestování a život sám…

Příspěvek byl publikován v rubrice Ach ta školka/škola. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

18 reakcí na (Ne)výhody řecké základky

  1. Tereza napsal:

    člověk by řekl, že už ho nic nepřekvapí, ale jak je vidět, řecké školy jsou nevysychající studnicí… 🙂

  2. Ostrovanka napsal:

    proc zneuzivas moje jmeno mami?

  3. Papaja napsal:

    v klidu…. v Anglii mi to neprijde o moc lepsi. 😀
    Pravidelne se dozvidam co se uci nebo spis neuci v klasickych skolach (nepocitam ty vyberove, pro bohatsi) a ziram.
    Muj novy kolega v mem veku se me ptal, zda je CR vetsi nez Anglie (pak se omluvil, ze si to spletl s Bulharskem asi) a nedavno jeden kluk, co je pry za hlavni nabozenstvi v CR (chapu, ze je to pro ne na vychode, ale islam to fakt neni)… a mnoho dalsiho…. kdyz jsem se jich otevrene ptala co se teda, sakra, ucite ve skole, tak pry same kraviny, krome matematiky, anglictiny a spol.
    Navic odbornikem tady je kdekdo po jednom kurzu, coz mi nekdy nahani strach. 😀

    • Ostrovanka napsal:

      jo. ale ja bych to s tim vzdelanim anglicanu a americanu nevidela tak cerne. protoze kdyz se nejakeho cecha zeptas, jak velke je treba chorvatsko nebo bosna, nebude to vedet s nejvetsi pravdepodobnosti taky, a kdyz se jich zeptas, jake tam je nabozenstvi, tak to uz asi vubec ne. my mame porad pocit, ze kdyz amik nevi, kde lezi praha, musi to byt totalni ignorant, ale vetsina z nas taky nevi, kde treba presne lezi wisconsin…. proste clovek se to vetsinou dozvi az tehdy, kdyz ho to z nejakeho duvodu zacne zajimat. tak bud k tem anglanum trosku shovivava:))

      • Kapitan napsal:

        To není moc vtipné, nevím jak v USA, ale ve Velké Británii, chceš-li aby z tvých dětí něco bylo, soukromá škola je jediná volba, protože byť by byly sebechytřejší, prostředí na veřejné škole by je /ve většině případů/ totálně semlelo. V Řecku je zdá se problém ve vyučujících, v UK jsou to studenti (a v návaznosti na to nakonec také i ti učitelé).

        • ostrovanka napsal:

          Otazka je, co to znamena, aby z deti neco bylo. Co je to to „neco“? Ja si treba preju jen, aby moje deti byly zdrave a stastne. Ja sama zadne soukrome skoly vystudovane nemam, ani zadne jine poradne, a presto delam to, co jsem si vysnila. A jsem opravdu spokojena a vetsinu casu stastna.

          • Kapitan napsal:

            Však to je vpořádku, i já si přeji aby mé děti byly zdravé a šťastné. Je to podstatné, ale není to vše. Škola je důležitou součástí života, podílí se na rozvoji osobnosti dětí a z toho důvodu je velmi nebezpečné umístit dítě do nějakého „problematického“ kolektivu, mám-li to říct politicky korektně 🙂 Přirovnal bych to například k (teď již zrušeným) zvláštním školám kde se většina žáků rekrutovala z okolních ghett.

            Většina našich základních škol je v tomto ohledu zcela vpořádku, zaplaťpánbůh za to.

        • Papaja napsal:

          Kapitane, vim co mate na mysli…..
          U verejnych skol v Anglii zalezi hodne na tom, v jake ctvrti lezi, takze jake deti z jakych spadovych oblasti budou spoluzaky…. nemusi to byt zle, ale muze a hodne.

          Par Anglicanu mi uz reklo neco ve smyslu: „vy asi mate docela dobre skolstvi,co?! jakto ze vis tohle a tamto, kdyz to nebyl Tvuj obor???“ 🙂 no jakto, rikali nam to ve skole, uz na zakladce nebo stredni…. a to jsem nebyla nejlepsi zak, takze to neni jen mnou.

          Otazka je, jestli se ceske skolstvi v budoucnu nepriblizi tomu anglickemu :(((

      • Papaja napsal:

        Pajo, kdyz ja jen vypichla par veci… tady je toho daleko vic, kdy mi spadne celist 😀 Nejhorsi kdyz se to stane „v oboru“ toho cloveka… je jasne, ze nikdo nejsme odbornik na vsechno, ale ve svem oboru by kazdy mel mit jakes takes povedomi….. at uz se jedna o lekare, osetrovatele zvirat, cokoli… 🙂
        Mam jasno v tom, ze az budu tehotna, (temer) okamzite letim do CR. 🙂

  4. Ostrovanka napsal:

    Radko, omlouvam se, ale vas komentar jsem smazala……

  5. Čerf napsal:

    Definice modemu je úžasná. Já jsem se zase ve škole naučil (a dodneška si to pamatuju), že „pH je záporný desetinný logaritmus koncentrace oxoniových iontů“ v době, kdy jsem z celé věty rozuměl pouze slovesu „být“ a to na pochopení definice kupodivu nestačilo (později jsem tu definici pochopil až na vysoké škole). Podle toho, jak to líčíš, bych – v případě, že bych měl dítě na takové škole – asi jednou nevydržel a podle hesla „škola hrou“ bych zašel do školy názorně předvést všem zájemcům alespoň základní praktické funce sekery :-).

  6. Anezka Spalena napsal:

    V páté třídĕ na základce definice modemu? Fakt? A třeba taková Pythagorova vĕta, prosím pĕknĕ, tou se testuje v Řecku už „školní zralost“?

    Že tĕlocvik v řecké škole se proměnil v taneční a čtenářský klub? Po létech reformování reformovaných reforem základní školy vypadá v jedné středočeské základce hodina takto:
    učitelka na konci hodiny určí žákyni, která úvodem příští hodiny dává spolužačkám nástup na hodinu, při nĕm odevzdá učitelce svou písemnou přípravu na 10 minutovou rozcvičku (slohové cvičení + komiks s pajduláčky), kterou pak spolužačám předcvičuje a velí jí. Vyvolená si za svůj výkon odnáší plnou náruč známek – fakticky za scénář, choreografii a režii.

    Zdravím Vás na Korfu a přeji Vám příjemné a pohodové adventní dny

    Vaše čtenářka Anežka

    • ostrovanka napsal:

      🙂 super. taky vas zdravim a preji krasne vanoce. jak je videt, skola neni vsechno!! (i presto, ze bychom to chteli uplne jinak)

  7. Thassomil napsal:

    Jak to tak tipuji, začínají školy v EU pěkně pokulhávat za Čínou a zejména Japonskem.Je to smutné, ale během jedné generace začneme pod jejich dohledem vyrábět přístroje a programy budou dodávat oni. :-((

    • ostrovanka napsal:

      ja tomu moc nerozumim, takze k tomu nemuzu nic rict. ale jeste pro kapitana: nebezpecny kolektiv tu deti zcela jiste nemaji. maji proste nektere ucitele, kteri jsou lemplove a budizknicemu. ja myslim, ze dulezite je mit dobre rodinne zazemi a pak si ze zbytku sveta udelat skolu zivota:)) protoze i temi negativnimi vlivy se ucime. alespon ja to tak vnimam.
      me treba na zakladce dost sikanovali, protoze jsme mela tatu farare. a ja to dnes povazuji za vyhodu, protoze jsem se naucila celkem slunse branit….

Napsat komentář: Thassomil Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *